Τελικά, πώς λειτουργεί το dynamic pricing;

Το καλοκαίρι η ΚΑΕ Παναθηναϊκός ανακοίνωσε ότι τη φετινή σεζόν τα εισιτήρια του μπάσκετ θα τιμολογούνται με βάση μια νέα πολιτική, αυτή του dynamic pricing. Ως τώρα, ο τρόπος λειτουργίας της έχει παρουσιάσει διάφορες διακυμάνσεις, οπότε το ΠΑΟ ΜΑΖΙ ΣΟΥ ερευνά όλα τα σχετικά στοιχεία ώστε να διαπιστώσει ποιες είναι η δυνάμεις που την κινούν.



Πρώτα απ' όλα, dynamic pricing σημαίνει ότι παύει να υπάρχει μία ενιαία και απαράλλαχτη τιμολόγηση, ένας τιμοκατάλογος ας πούμε, για τα εισιτήρια, όπως συνηθίζεται στις αθλητικές εκδηλώσεις. Η αρχική ενημέρωση, όχι από την ΚΑΕ, αλλά από τα ειδησεογραφικά σάιτ, παρομοίαζε τη νέα πολιτική με αυτή που χρησιμοποιούν οι... αεροπορικές εταιρείες. Δηλαδή ότι η ζήτηση καθορίζει το απόλυτο ύψος της τιμής (όσο μεγαλύτερη η μεν, τόσο υψηλότερη η δε), με σημαντικό παράγοντα τον χρόνο, καθώς η ζήτηση των πτήσεων ολοένα και αυξάνεται όσο πλησιάζει η ημερομηνία τους.

Ως τώρα, στη σελίδα του viva μπορεί κανείς να παρατηρήσει ότι ο χρόνος δεν παίζει κανένα ρόλο, μιας και τα εισιτήρια της προσεχούς αναμέτρησης με τη Φενέρμπαχτσε (17/12) έχουν ακριβώς την ίδια τιμή με αυτά με την ΤΣΣΚΑ Μόσχας σε τρεις μήνες (5/3). Απ' τη μία, αυτό αναιρεί την ρητορική περί αεροπορικών εταιρειών, από την άλλη μας δείχνει ότι υπάρχει ακόμα κεντρικός έλεγχος τιμολόγησης, που ουσιαστικά ορίζει τις τιμές των εισιτηρίων από 29€ έως 1500€ στα ματς με τις δυνατές ομάδες της Euroleague, και από 18€ έως 50€ στα ματς με τις λιγότερο δυνατές. Οι τιμές του ελληνικού πρωταθλήματος ξεκινάνε από τη συμβολική τιμή του ενός ευρώ στα περισσότερα ματς, δείγμα της πρόθεσης να είναι "ανοιχτό" το γήπεδο για οποιονδήποτε φίλαθλο επιθυμεί να παρακολουθήσει έναν αγώνα του Παναθηναϊκού, αλλά και του χαμηλού ενδιαφέροντος που δεδομένα υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια για τους αντιπάλους χαμηλής δυναμικότητας.

Το γεγονός ότι οι τιμές των εισιτηρίων δεν είναι απόλυτα έρμαια των ορέξεων της αγοράς δεν είναι κάτι αρνητικό, μιας και αυτή η λογική θα ευνοούσε τον "υψηλότερο πλειοδότη", δηλαδή ότι μέσω ενός άτυπου πλειστηριασμού οι τιμές θα ορίζονταν με βάση το μέγιστο ποσό που θα δέχονταν να πληρώσουν οι οπαδοί για την κάθε θέση.

Κι όμως, με τα τωρινά δεδομένα, η ζήτηση ανάγεται στην κινητήριο δύναμη της ελεγχόμενης τιμολόγησης. Σημαντικό στοιχείο είναι ότι μέχρι πριν λίγες μέρες η ελάχιστη τιμή εισόδου για τα ντέρμπι δεν ήταν 29€, αλλά 40€! Αυτή η πρώτη αλλαγή στις τιμές μετά το ματς με τον Ολυμπιακό είναι ως τώρα η μόνη διαφορά στην τιμολόγηση που έχει παρουσιάσει το dynamic pricing, με αξιοσημείωτες μικροδιαφορές να είναι ότι πλέον υπάρχει διαφοροποίηση και στις τιμές των θέσεων ενός ενιαίου section του γηπέδου. 

Κοιτώντας τις διαθέσιμες θέσεις για το ματς με τη Φενέρμπαχτσε την Τρίτη, φαίνεται ότι το ενδιαφέρον του κόσμου για μία θέση στο ΟΑΚΑ δεν είναι μεγάλο, με τα περισσότερα εισιτήρια (πρωτίστως τα φθηνότερα/στις χειρότερες θέσεις) να παραμένουν απούλητα. Αυτό δημιουργεί μία αντίθεση συνθήκη από το ματς με τον Ολυμπιακό, όπου οι οπαδοί "μάτσαραν" με το ενδιαφέρον τους τη υψηλότερη τιμολόγηση και γέμισαν το γήπεδο.

Θα μπορούσαμε άρα να υποθέσουμε ότι ο λόγος που οι τιμές έπεσαν από τα 40€ στα 29€ είναι ακριβώς αυτός, δηλαδή ότι η ζήτηση δεν δικαιολογεί στα προσεχή ματς τιμές ανάλογες με το ματς με τον Ολυμπιακό. Σε κάθε περίπτωση, η φετινή ελάχιστη τιμή των 29€ στα δυνατά ματς παραμένει υψηλότερη από την περσινή (23€) την προπέρσινη (20€) την παραπροπέρσινη (15€) και πάει λέγοντας μέχρι την... περασμένη εποχή όπου όλα τα φτηνότερα εισιτήρια για όλα τα ματς κοστολογούνταν στα 10€.

Με δεδομένη την... άβολη μέρα του ματς με τη Φενέρμπαχτσε και την ιδιαίτερα χαμηλή ζήτηση, μένει να δούμε εάν το dynamic pricing θα λειτουργήσει κατεβάζοντας την τιμή κάτω από τα 29€, ή εάν έχει προαποφασιστεί ότι η τιμή θα παραμείνει η ίδια ανεξάρτητα από τη ζήτηση. Καθαρότερη εικόνα θα έχουμε από το ματς με τη Ρεάλ που είναι την Πέμπτη 26/12, και μετά. Σε αντίθεση με τα δυνατά ματς όπως αυτό με τη Φενέρμπαχτσε όπου το ΟΑΚΑ παραδοσιακά γεμίζει οπότε τώρα γίνεται εμφανής μια διαφορά, στα ματς των 18€ ελάχιστη (Μπάγερν Μονάχου 15/1) το γήπεδο έχει ως τώρα προσελκύσει τον ίδιο κόσμο που προσέλκυε και πριν το dynamic pricing, οπότε η αλλαγή αυτής τιμής μοιάζει πιο απίθανη.

Σε κάθε περίπτωση, όλα τα στοιχεία ως τώρα δείχνουν με απλά λόγια το εξής: Όσο οι οπαδοί του Παναθηναϊκού δεν αγοράζουν τα εισιτήρια, τόσο αυξάνεται η πιθανότητα να πέσει η τιμή τους. Άρα, όσον αφορά το χρόνο, τελικά ισχύει η ακριβώς αντίθεση πρακτική από τις αεροπορικές εταιρείες: όσο πιο κοντά στη μέρα του αγώνα αγοραστεί το εισιτήριο, τόσο πιθανότερο είναι να έχει χαμηλότερη τιμή. Άλλωστε όποιος οπαδός αγόρασε εισιτήριο για το ματς με τη Φενέρμπαχτσε πριν το ματς με τον Ολυμπιακό, πλήρωσε το λιγότερο 40€ και όχι 29€.

Το τελικό συμπέρασμα είναι ότι εάν οι οπαδοί συνεχίσουν να μην παρουσιάζουν αρκετό ενδιαφέρον για τα εισιτήρια ώστε να γεμίσει το γήπεδο, και οι τιμές παραμείνουν απαράλλαχτες, τότε θα μιλάμε για το φαινόμενο "priced out", δηλαδή ότι η οικονομική τους δυνατότητα και διάθεση δεν συμβαδίζει με το ενδιαφέρον και την αξία που δίνουν στο να πληρώσουν το εισιτήριο και να πάνε στο γήπεδο.

Δεν υπάρχουν σχόλια

Από το Blogger.